Orchestral works gets nice reviews.

Orchestral works gets nice reviews.

Four Stars:

Joachim Gustafsson | Sivelöv: Sinfonie Nr. 3 „Primavera“

Ohne Corona würde es die vorliegende Aufnahme nicht geben. Da die schwedischen Musiker im Frühling vergangenen Jahres Pandemie-bedingt keine öffentlichen Konzerte geben konnten, hatten sie Zeit, die Partituren ihres Landsmanns zu studieren. Die Musik gefiel ihnen so gut, dass sie beschlossen, die Werke einzuspielen. Das immerhin war erlaubt, Gott sei Dank, wie man nach Anhören des Albums sagen muss.

Sivelöv, der am Musikkonservatorium in Kopenhagen lehrt, hat sich vor allem als Pianist einen Namen gemacht; seit einigen Jahren reüssiert er aber auch zunehmend als Komponist. Die hier zu hörenden Werke könnten unterschiedlicher kaum sein, gemeinsam ist ihnen jedoch ihr gleichsam nordisch-klarer Grundton und ein Faible für formale Verläufe und rhythmische Finessen.

Im faszinierend-verwirrenden, regelrecht überkomplexen und dabei letztlich doch hoch spielerisch empfundenen ersten Satz („Passacaglia“) der „Sinfonietta per archi“ (2019) kommt dieser Stilzug besonders eindrücklich zum Ausdruck. Die „Primavera“ titulierte Sinfonie Nr. 3 von 2018 macht ihrem vitalen Namen alle Ehre. Bezüge zur Natur wie etwa Tierstimmen oder ein durchziehendes Gewitter sind zwar hörbar, werden aber nahtlos in die zum Einsatz kommenden Sonaten- und Variationsformen integriert. Zu einem Höhepunkt des Albums geraten die „Five Pieces for String Orchestra“ (2016), insbesondere deren „Lamento“-Satz. Auch wenn Vorbilder wie Sibelius oder Strawinsky mitunter grüßen lassen: Sivelövs hier von den „Malmöern“ hoch engagiert dargebotene Tonsprache hat ihren sehr eigenen Sound & Drive.

Burkhard Schäfer

Niklas Sivelöv (f.1968) stammer fra Skellefteå i Nord-Sverige, men han har også aner i Karelen sørøst i Finland. Han er mest kjent som en særdeles begavet pianist, både som solist med orkester (leserne vil kanskje huske hans fantastiske innspilling av Einar Englunds første klaverkonsert på Naxos), og som en svært uttrykksfull kammermusiker eller utøver av solokonserter. Få kjenner til at han i tillegg er en dyktig komponist, hovedsakelig i verker for eget instrument – blant annet seks klaverkonserter, hvorav tre også er utgitt på Naxos – men også fem symfonier (han arbeider på en sjette). Den tredje og fjerde er å finne på denne fascinerende platen fra Toccata.

Skrevet av Guy Rickards. Oversatt fra engelsk av Hilde Holbæk-Hanssen

Komponist-pianister er jo ikke noe nytt, fra Bachs sønners til egen tid, der – for å nevne noen navn – Philip Glass, Michael Finnissy og Olli Mustonen, i tillegg til Sivelöv fortsetter denne store tradisjonen. Faren for komponister som først og fremst er pianister, er at deres musikk kan bli begrenset av instrumentet, for bundet til klaviaturet. Det ser absolutt ikke ut til å være tilfellet med Sivelöv som har evnen til å tenke orkestralt, slik han viser i sine svært morsomme 5 Pieces for string orchestra (2016), herlige miniatyrer (som tidvis høres lett engelske ut) som vil pryde en hvilken som helst konsert. Sant nok, det er flere steder de stilistisk kan virke mindre originale, her og der med glimt av Stravinsky, Sjostakovitsj, til og med Ligeti, men blandingen av disse berøringspunktene til tidligere komponister er Sivelövs egen.

Mer av hans egen komposisjonsstemme kommer kanskje til syne i de to symfoniene, men for å være ærlig er det bare ett av flere elementer. Symfoni nr. 3 (2018) har undertittelen Primavera (Vår) og det er en følelse av spirende vekst gjennom de tre lysfylte satsene, som spilles uten pauser. Musikken har også et noe amerikansk preg, selv om den rytmiske profilen bringer tankene til Stravinsky; Toccatas husdirigent Paul Mann, som har skrevet tekstene i CD-heftet, foreslår også «en snev av Sibelius». Verket slår meg mer som en sinfonietta enn en fullstendig symfoni, og hans neste (fra 2019) heter Sinfonietta for strings, med undertittelen Symfoni nr. 4. Det er mer mørke og skygge i denne diskursen, ikke minst i den imponerende Passacaglia i begynnelsen, som er lengre enn de to andres satsene (Choral og Scherzo) tilsammen. Fremførelsen av Malmö Operaorkester, dirigert av Joachim Gustafsson, er livlig og virtuos der det trengs, lever opp til komponistens uttrykksbehov og er full av instrumental farge. Lyden er fremragende.